L'Eivissa dels setanta

L’Eivissa dels anys setanta que vaig poder veure i fotografiar és un dels viatges de joventut del que guardo un record especial. Eivissa la mítica illa blanca, paradís somiat per molta gent de tot el món que volia anar-hi. Sovint es diu que els anys magnifiquen els records de la nostra memòria, però en el cas d’Eivissa això no és així. Aquella Eivissa era molt diferent a la que avui podem veure i per a mí molt millor i més autèntica.

Viatge a Eivissa

Anar a Eivissa en els atrotinats vaixells de la Transmediterrània era una odissea de dotze hores de viatge. La durada i la  singularitat dels personatges que hi anaven, semblava transportar-te a un altre món, a un lloc diferent de la Península.

La Dictadura

Les imatges que es reprodueixen avui semblen normals, però tenen cinquanta anys i estan fetes en un context on es vivia sota la llarga nit del franquisme, que va marcar i condicionar a tota una generació. Espanya aïllada a nivell internacional, la religiositat portada a límits exagerats, la repressió política i sexual que tot ho prohibia i la censura als mitjans, condicionaven i limitaven la forma de vida.

L’arribada

A trenc d’alba ja s’insinuava la silueta de l’illa, però l’arribada, al petit port d’Eivissa, va ser una imatge inesborrable i de gran bellesa. Travessada la bocana amb el far, la visió de les cases blanques enfilant-se pel turó, amb la gran fortalesa i al cap d’amunt la torre de la catedral.

Llum i tranquil·litat

Només arribar sorprenia la llum de l’ambient, molt més viva i intensa que la de Badalona, així com l’ambient de tranquil·litat, pau i silenci del petit port.

Un altre ritme

La poca gent a les andanes que esperaven la nostra arribada, desprenien una imatge de relaxament, de llibertat i de permissivitat, que deixava entreveure una forma de vida totalment diferent.

Ciutat d'Eivissa

Els matins a Eivissa

L’Eivissa dels anys setanta als matins funcionava a ritme lent, força adormida i  s’anava despertant amb lentitud. Molts aprofitaven els matins per dormir després de les nits de festa, o per fer excursions per gaudir del sol i les platges.

El barri vell d’Eivissa, Dalt Vila era encantador, només  circulaven els autòctons, moment per copsar la forma de vida i els costums.

Dalt Vila

Dalt Vila, adossat a la muralla de la fortalesa, laberint de carrers i carrerons amb fortes pujades i escales portaven a dalt on hi havia la catedral. Dalt Vila dels anys setanta no tenia res a veure amb l’actual, més net. endreçat i turístic.

Viure a Dalt Vila

Les condicions de vida eren difícils, habitatges molt petits, precaris, alguns sense aigua corrent, d’accés complicat per les pendents i el mal estat dels carrers, amb còdols i grans forats. Quan més amunt les condicions de vida eren més precàries, però amb millors vistes.

Les tardes

Al caure la tarda Eivissa era una totalment diferent i es veia una gran activitat. Les botigues de roba i artesania obrien les seves portes, el porxos de l’antiga plaça d’armes  s’omplien de venedors d’artesania, i els carrers s’omplien de gent que anava i venia.

Les tardes a Dalt Vila

A Dalt Vila ja sense sol la gent treia les cadires a la porta o sortia als balcons a tafanejar. A Eivissa convivien pacíficament i, en bona harmonia, dues formes i estils de vida totalment diferents.

Badar

La vella costum d’aturar-se, seure i badar, veure la gent, a Eivissa era activitat recomanable si volies gaudir de l’espectacle de gent diversa que es veia pels carrers.

El capvespre i les nits

Al capvespre venia a Eivissa gent de tots els indrets de l’illa a comprar a unes botigues obertes fins a la mitjanit, o a sopar a la fresca a qualsevol de les terrasses dels restaurants. Eivissa es preparava per a una de les seus segells típics, les llargues nits d’oci i de festa.

Les Discoteques

A Eivissa als anys setanta, van nèixer les primeres discoteques, Pachá l’any 1973 i al 1976, Amnesia i el club Ku  on es podia ballar voltant d’una gran piscina les darreres  novetats musicals del món a Espanya desconegudes. Les discoteques d’Eivissa eren, les millors i més grans de l’època.

La moda Adlib

A Eivissa les botigues dels anys setanta no venien els clàssics souvenirs  despersonalitzats que es venien i, encara es venen, a la majoria d’indrets turístics. Eivissa va treure la seva pròpia moda, anomenada Adlib “moda de la llibertat”, inspirada en la vestimenta tradicional eivissenca. La filosofia era, vesteix com vulguis, però fes-ho amb estil.

Els canesú, enagos, espardenyes, cistells i barrets de palla, són peces de vesti que el moviment hippy van incorporar, transformar i modernitzar amb el seu art a l’hora de triar i confeccionar els materials. La moda Adlib era lleugera, còmoda, feta amb teixits naturals, amb tons blancs i colors clars, i aplicacions artesanals com flors, collars, penjolls.

Les botigues

Les botigues a Eivissa, molt avançades a la seva època, reflectien l’aire de llibertat de l’illa, eren atractives, amb  decoracions sorprenents, de bon gust i productes artesanals de qualitat.

Les Esglésies

L’illa blanca

El pintor Santiago Rusinyol  l’any 1912 definia Eivissa com a “l’illa blanca” per la singularitat de l’arquitectura caracteritzada per la blancor de la cal de les a les façanes dels habitatges i les esglésies.

Les Esglésies

Disperses per l’interior de l’illa, a prop dels nuclis de població. tenien una doble funció, religiosa i de defensa. Les quatre esglésies fortaleses d’Eivissa es situaven damunt d’un turó, per gaudir de bones vistes per protegir-se dels atacs dels pirates. La ciutadania del poble hi acudien al toc de queda, per protegir-se des atacs.

Estil arquitectònic

Josep Lluís Sert l’any 1934 les va definir dient: es tracta d’una arquitectura “sense estil i sense arquitecte”, però que és “exaltació de l’esperit geomètric i ordenador del món llatí, construccions per satisfer les necessitats humanes respectant les d’ordre líric o espiritual”.

Les esglésies blanques d’Eivissa són exemple de senzillesa, a l’estil de les cases de pagés, formes pures, geomètriques i típicament mediterrànies.

Contrast

La blancor de les esglésies, la intensitat de la llum i el cel d’un blau pur intens, són imatges de fort contrast i gran bellesa. A continuació us proposo un recorregut per aquelles esglésies que vaig poder veure.

Els hippies

Moviment hippie

A finals dels anys seixanta van aparèixer a Eivissa els primers hippies cercant una vida més natural I atrets per la tolerància. La fama d’Eivissa tenia com a illa amb llibertat de pensament, d’expressió, i de tolerància els captivava, així com la seva bellesa, el bon clima i l’indumentària autòctona tradicional.

Trets essencials

El moviment hippie era contestatari, contraposat a la cultura conservadora, molts eren artesans, bons artistes, alguns provinents de famílies aristòcrates, de la burgesia. S’oposaven a les armes, a les guerres i els americans fugien de la guerra del Vietnam. Creien en la llibertat personal, l’amor lliure, els ideals de justícia social, s’interessaven per les filosofies orientals i cercaven un nou sentit a la vida. Els eivissencs els anomenaven “els peluts“, però van conviure en harmonia, i les illes d’Eivissa i Formentera durant els anys setanta van ser el centre del moviment hippie a Europa.

Model de vida

Els hippies tenien el seu propi marc i model de vida, vivien de forma aïllada en cases de camp on s’hi estaven a canvi de cultivar la terra i s’agrupaven en comunes. Es localitzaven a l’interior de l’illa especialment a la zona de Sant Carles, Sant Miquel i l’illa de Formentera. Improvisaven festes, concerts i mercats, però el consum de drogues va acabar amb molts d’ells i l’arribada massiva del turisme els va foragitar. El moviment hippie, autèntic esdeveniment cultural  va deixar una forta petjada i influència a Eivissa.

Mercat hippie de Punta Arabí

Mercat Punta Arabí

A l’Eivissa dels anys setanta el mercat hippy setmanal es feia a les afores de Es Caná, a Punta Arabí. Al mercat hi acudien els hippies vinguts de tots els racons de l’illa, per vendre els seus productes artesanals, i s’iniciava al matí fins ben entrada la tarda.  Era un mercat únic, autèntic que no l’he tornat a veure en cap altre lloc. Anar-hi, requeria passar-s’hi hores, per captar i emportar-te el record  d’unes imatges inesborrables.

Mercat únic

L’autenticitat i vestimenta dels seus personatges;  la qualitat i varietat dels productes artesanals que s’oferien, joies, ceràmica, vestits, cosmètica natural, degustació de menjars i begudes naturals; el marc natural i l’atmosfera especial on es feia, sota una pineda que a mode d’umbracle deixava passar els raigs del sol entre les branques; per la forma rústica d’exposar els productes, ja sigui al terra, en taules guarnides o en cordes lligades als pins; per l’ambient que es respirava d’olors, perfums; i sobretot per la marxa, amb la música en viu que sonava ininterrompudament a càrrec de diverses orquestres. Era un ambient únic, de personatges autèntics.

Decadència

En pocs anys, el boom turístic el va deteriorar. Quan a finals dels setanta vaig tornar-hi, el mercat ja no era el mateix, els personatges eren imitadors del moviment hippy, els productes globalitzats i l’ambient turístic del públic força diferent, ja res era igual que abans. Les còpies no acostumen a superar mai a l’original.

L'Eivissa rural

L’Eivissa tradicional

A l’Eivissa dels anys setanta encara es podien veure els forts contrastos entre la la modernitat i forma de vida del moviment hippy amb la del món rural autòcton, aïllat i tradicional de l’interior de l’illa. Un món que aleshores vivia de l’agricultura, en petites explotacions familiars (vinya, ametllers, garrofes, patates, síndries…) purament de subsistència i per al seu propi consum. A l’interior de l’illa pels carrers dels pobles les dones encara portaven la seva vestimenta tradicional.

Transformació

L’Eivissa rural dels anys setanta ja començava a patir un  fort declivi per l’arribada del turisme i el desenvolupament immobiliari que li canviava la seva economia i li feia perdre  el sòl agrícola. En els anys posteriors Eivissa s’ha convertit en un dels grans destins turístics que viu gaire exclusivament del sol, la platja i l’oci nocturn, model que res té a veure amb aquella Eivissa que vaig conèixer.

Les platges

El boom turístic

A l’Eivissa dels anys setanta recórrer l’illa era tota una delícia, amb un turisme moderat, poc trànsit a les carreteres i platges gairebé verges. Però en alguns indrets les grues ja ocupaven el paisatge i  es deixava veure el frenesí constructiu. Apareixien les primeres urbanitzacions, la construcció de grans hotels, que malmetien el paisatge, era un turisme orientat a les masses. La fama internacional d’Eivissa ja començava a fer-li pagar el seu perillós preu.

Les platges

A Espanya amb el pudorós franquisme, la religiositat exacerbada i la censura implacable, vigilaven, reprimien i castigaven, qualsevol exhibició pública indecorosa del cos humà, ja fos a les platges o als carrers. Però aquestes normes no tenien vigència a Eivissa, on hi havia total llibertat a l’hora de triar la vestimenta.

Les platges d’Eivissa força tranquil·les, silencioses eren molt avançades al seu temps. Tothom anava com volia, es practicava el topless, es veien els primers tangues i fins i tot es practicava el nudisme de la forma més natural i normal. Comportaments impensables, prohibits i perseguits  a la Península.

Platja de Ses Salines

A la part sud de l’illa, a prop de la capital, hi havia la famosa i concorreguda platja de les Salines, d’aigües blau turquesa de gran transparència, envoltada d’una pineda amb dunes de sorra, avui integrada en el Parc Natural de les Salines.

Ses Salines era una platja activa, esportiva, on es practicava la vela en diverses modalitats i com a curiositat, era l’únic lloc de l’illa amb patins de vela, embarcació genuïna de Badalona. El motiu era que el badaloní Joan Vidal, varies vegades campió d’Espanya que hi tenia molt a prop una casa.

Les postes de sol

Els capvespres

La costa era salvatge, molt agresta a la part nord i de gran bellesa, destacant com un dels paisatges més emblemàtics  el penyal de Es Vedrá, una roca aïllada de 300 metres d’alçada dins del mar. La part oest de l’illa, cala Bassa, cala d’Hort mereixien d’una llarga estada a la platja o en qualsevol dels petits bars i restaurants que hi havien, per esperar pacientment que arribés l’hora de la posta del sol. Moment màgic amb la platja ja buida, el silenci natural de l’entorn, trencat per les gavines i la pau que transmetia la bellesa de veure com queia el sol dins del mar, imatges que perduren en el record de la memòria.

Els acomiadaments

A l’hora de posar fi a les vacances, al tornar al port per agafar el vaixell les escenes eren també força especials. La gent de l’illa tenia el costum quan hi havia vaixell d’anar al port a veure com salpava. Les andanes s’omplien de curiosos així com les cobertes, esperant el moment de la sortida. La majoria no es coneixien de res, ni s’havien vist  mai abans, però els que marxaven, des de les cobertes llençaven rotllos de paper higiènic, als que es trobaven a les andanes. El paper era el darrer punt de contacte entre els que marxaven i els que es quedaven. Punt de contacte que es trencava quan el vaixell s’apartava i els rotllos ja no donaven per més. Aquest era el senyal que les vacances s’havien acabat..